dimarts, 29 de desembre del 2009

Sintetitzem!

Ja a aquestes alçades i després d'un primer quadrimeste ple de novetats crec que ha arribat el moment de fer una petita síntesi de tot el que hem comentat a classe.
Per què? Doncs perquè trobo que és important organitzar una mica tota la informació que tenim, i què millor per fer-ho que sintetitzar-la i destacar-ne allò que és mes important.
Primer de tot, doncs, parlaré de l'assignatura de COED.

Al llarg d'aquest quadrimestre hem tractat diversos temes relacionats amb la comunicació oral, escrita i digital.
Vem llegir un text de J.Tuson titulat "El lenguaje y las lenguas" que defineix el llenguatge a partir d'una sèrie d'idees i relacions basades en les funcions d'aquest i conclou que el llenguatge ens serveix més que per comunicar-nos, ens serveix per expressar-nos i per parlar de qualsevol cosa abstracta. També diu que el llenguatge és la base de la nostra memòria i del nostre pensament, per tant és la causa dels nostres diàlegs interiors i de la lliure expressió.
Aquest text ens va servir per endinsar-nos una mica el que seria l'assignatura.

Seguidament la Imma ens va comentar quines eren les quatre habilitats lingüístiques que havia de dominar un usuari per comunicar-se eficaçment tant si actuava com a emissor o com a receptor.
L'emissor utilitza l'escriptura, que és el procés mitjançant el qual es produeix un text significatiu, i la parla, a través de la qual expressem el nostre pensament mitjançant el llenguatge articulat de forma coherent, clara, correcta i adequada a la situació comunicativa.
El receptor, en canvi, utilitza la lectura, que és el procés a través del qual es comprèn un text escrit, i l'escolta, que consisteix en comprendre un missatge a través d'un procés cognitiu de construcció del significat i interpretació d'un discurs oral.

També hem treballat amb diversos fragments de llibres que tracten sobre aquestes habilitats. El fragment sobre el qual vaig treballar jo va ser "Escoltar i sentir" del llibre "L'art de saber escoltar" que ens explica les diferències entre el fet d'escoltar i el de sentir.

Seguint amb les lectures, vem llegir un fragment del llibre "Descriure escriure" de D. Cassany en el qual vem observar i treballar les diferències entre el codi oral i el codi escrit, tant contextuals com textuals, i en diverses situacions generals.*

Hem treballat la descripció fent diverses pràctiques per poder veure les diverses maneres de descriure i conèixer tots els àmbits en els que s'utilitza. També vem descriure nosaltres a l'exposició Qui ets, tu?.

A més a més, hem dut a terme la lectura del llibre "Com parlar bé en públic", a través de la qual vem conèixer nous conceptes i trucs per perdre la vergonya i per elaborar un bon discurs.
Hem parlat també sobre les característiques o propietats d'un discurs i vem donar una pinzellada al llenguatge audiovisual, amb els seus avantatges i inconvenients.
També hem dut a terme les recitacions, els debats i les exposicions orals, que han estat la posada en escena de tots o gairebé tots els conceptes que havíem comentat anteriorment a l'aula.

Això doncs, és un recull de gairebé tot el que hem treballat a l'assignatura de Comunicació oral, escrita i digital i del que ara n'hem de fer un bon ús i no deixar-ho enrera.

*Si voleu conèixer quines són aquestes diferències i com les vem treballar recomano que visiteu el blog de la meva companya Elisabeth Torras, on ho trobareu molt ben explicat.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada